Het zijn twee zware jaren geweest op de tweedehandsmarkt voor Rolex-horloges.

Door de combinatie van lage rentes, een bloeiende aandelenmarkt en enorme cryptorijkdom, bereikte de tweedehandsmarkt voor het Zwitserse premiumhorloge in maart 2022 een hoogtepunt om daarna aan glijvlucht naar beneden te beginnen.

Een aantal van de van oudsher populaire varianten, zoals verschillende Daytona-modellen, zijn duizenden dollars of euro’s minder waard dan op het hoogtepunt twee jaar geleden. Maar toch zijn er ook modellen die weer duurder aan het worden zijn.

Vooral één model gaat keihard tegen de trend in: de iconische GMT-Master II met rode en blauwe randen, die liefkozend “Pepsi” wordt genoemd.

"Als er een Pepsi-rand omheen zit, dan verkoop ik het voor 1.000 dollar meer", zegt operationeel directeur Carol Altieri van de Amerikaanse Rolex-verkoper Bob's Watches. "Iedereen wil zo'n Pepsi-horloge."

Foto: Bob's Watches

Het is niet zo gek dat dit model zo in trek is. De GMT werd in 1955 geïntroduceerd als horloge voor piloten met een speciale wijzer om de 24 uur per dag bij te houden. De originele rand had twee kleuren met rood voor overdag en blauw voor 's avonds en 's nachts. Later werden andere kleurencombinaties ingevoerd.

De prijs van de Pepsi GMT is in de afgelopen 12 maanden harder gestegen dan welk ander Rolex-model dan ook. Hij staat momenteel ook bovenaan Bloomberg-Subdial Index van 50 meest verhandelde Zwitserse horloges.

Anders dan de meeste andere hoogwaardige horloges wordt deze Pepsi GMT nog altijd geproduceerd en kan hij in theorie gewoon als nieuw model worden gekocht. Maar opvallend genoeg is het horloge op de tweedehandsmarkt met zo'n 21.000 dollar bijna twee keer zo duur als de officiële nieuwprijs van 10.700 dollar.

Foto: Bob's Watches

"Verkopers zijn tamelijk agressief: ze weten dat ze iets hebben dat meer waard is", zegt Altieri over de tweedehandsmarkt.

Toch blijven mensen kopen. Altieri zegt dat het meestal zo'n twee weken duurt voordat ze een nieuwe voorraad van Rolex-horloges verkocht heeft, maar bij de Pepsi GMT is dat twee dagen. "Het gaat een stuk sneller", zegt ze.

Volgens Altieri is het aanbod in vergelijking met andere kleuren relatief beperkt en drijft dat de prijs op. "Voor elke Pepsi die in de verkoop komt, zie ik minstens zes of zeven modellen in blauw en zwart".

LEES OOK: Rolex groeide uit van een eenvoudig horloge voor de professional tot ’s werelds meest begeerde luxeartikel – dankzij een Zwitserse marketingdirecteur